سیستم‌های ذخیره‌سازی اطلاعات

از آنجا که داده‌ها رکن اصلی صنعت فناوری اطلاعات را تشکیل می‌دهند، مهمترین وظیفه مدیران مراکزداده هر سازمان حفظ، نگهداری و مدیریت اطلاعاتی است که به طور مداوم بر میزان و تنوع آن افزوده می‌شود. از چالش‌های اصلی مدیریت شبکه ارتباطی و ذخیره‌سازی داده می‌توان به حفظ امنیت داده‌ها، کارایی و ظرفیت سیستم ذخیره‌سازی داده‌ها، نحوه تهیه نسخه پشتیبان‌ (Backup) و ابزار مدیریتی مناسب اشاره کرد.

روش‌های سنتی نگهداری داده‌ها به صورت مجزا در سرویس‌دهنده‌های دیگر مختلف جوابگوی روند رو به رشد داده‌های سازمان نیست. در معماری نوین مراکزداده برای سهولت مدیریت و حفظ امنیت، با طراحی زیرساخت مناسب، داده‌ها را در تجهیزات تخصصی ذخیره‌سازی نگهداری می‌نمایند و ضمنا امکان تهیه نسخه پشتیبان را به صورت خودکار در مکان فیزیکی دیگری فراهم می‌سازند.

Direct Attached Storage

اتصال مستقیم ذخیره‌ساز به سرور (Direct-Attached Storage) از تکنولوژی‌های ذخیره‌سازی اطلاعات است که سرور اطلاعات خود را در یک ذخیره‌ساز محلی ذخیره می‌کند. این ذخیره‌ساز می‌تواند به صورت داخلی یا خارجی استفاده شود و مدیریت آن با سرور است. ارتباط با ذخیره‌ساز معمولاً به وسیله واسط‌های SCSI انجام می‌شود که سرعت انتقال داده آنها در حد مطلوبی است.

Network Attached Storage

ذخیره‌ساز متصل به شبکه (Network-attached storage) گونه‎ای از پیاده‌سازی سیستم‌های ذخیره‌سازی است که در آن ذخیره‌ساز مانند دیگر اجزا به شبکه متصل می‌شود و سرورها می‌توانند اطلاعات خود از طریق شبکه به آن منتقل کنند.

ازآنجا که NAS از سیستم‌عامل‌های بهینه خود استفاده می‌کند و دارای فایل‌سیستم‌های مبتنی بر Unix یا Windows است، به اشتراک‌گذاری و ذخیره‌سازی اطلاعات در آن به آسانی و با امنیت بالا انجام می‌شود. امنیت آن نیز به وسیله سیستم‌عامل با تقسیم کاربری و حتی محدود کردن کاربران مختلف صورت می‌گیرد.

همچنین برای ارتباط با NAS از تمامی انواع ارتباطات شبکه اترنت از جمله واسط‌های SCSI و FC استفاده می‌شود و در نحوه ارتباط بین سرورها و NAS طراح از آزادی خوبی برخوردار است که براساس نوع کاربری می‌تواند هرکدام از آنها را مورد استفاده قرار دهد.

Storage Attached Network

حافظه درون شبکه (Storage Area network) به گونه‌ای از پیاده‌سازی ذخیره‌ساز در شبکه اطلاق می‌شود که ذخیره‌ساز با استفاده از فیبرنوری(Fiber Chanel) به سرورها متصل می‌شود. SAN به صورت کاملاً مستقیم یا از طریق Fiber Switch به سرورها متصل می‌شود و فاقد سیستم‌عامل و فایل‌سیستم می‌باشد.

مقایسه SAN و NAS

پیاده‌سازی SAN نسبت به NAS مشکل‌تر است، زیرا مبتنی بر سخت‌افزار بوده و فاقد هرگونه فایل‌سیستم و سیستم‌عامل است. سرورهایی که به SAN متصل می‌شوند آن را همانند یک‌هارد دیسک فاقد هرگونه فایل‌سیستم می‌بینند. این موارد باعث شده است SAN سرعت بالایی در تبادل داده‌ها داشته باشد، اما تأمین امنیت داده‌ها دشوارتر است. در صورتی که NAS براساس پروتکل‌های شبکه TCP/IP پیاده‌سازی می‌شود و دارای سیستم‌عامل‌هایی مانند Windows server و FreeNAS و فایل‌سیستم‌هایی مانند CIFS برای windows و NFS برای سیستم‌های مبتنی بر UNIX و … است. این موارد باعث آسان‌تر شدن پیاده‌سازی NAS و ایجاد امنیت و پایین آمدن سرعت تبادل داده‌ها می‌شود.

ارتباط با SAN فقط از طریق فیبر نوری (Fiber Chanel) و بر اساس پروتکل‌های SCSI انجام می‌شود که نیازمند آگاهی نسبت به این نوع ارتباط برای پیاده‌سازی است، در صورتی که برای ارتباط با NAS از انواع ارتباطاتی که در شبکه استفاده می‌شود، می‌توان بهره برد که به نسبت، پیاده‌سازی آن آسانتر است.

خدمات شرکت سورین در حیطه سیستم‌های ذخیره‌سازی اطلاعات بسیار متوع می‌باشد، از طراحی تا نصب، راه‌اندازی و پشتیبانی.