فراخوان برای استفاده از ابر رایانه اگزافلاپس Auora

aurora supercomputer

فراخوان Auora برای پیشنهاد پروژه‌هایی که قبل از عملیاتی شدن بتوانند از توان این ابررایانه اگزافلاپسی استفاده کنند

وزارت انرژی در حال جمع آوری پروژه‌های تحقیقاتی است که توان به کارگیری Aurora، اولین ابرکامپیوتر در اندازه اگزا که قرار است در ایالات متحده مستقر شود، را داشته باشند. با این وجود، DOE هیچ گاه درباره معماری این سوپرکامپیوتر اظهارنظر نمی‌کند.

در ابتدا قرار بود Aurora، یک سیستم 180 پتافلاپسی باشد که با همکاری شرکتهای اینتل و کری بر اساس پردازنده‌های کمکی Knights Hill Xeon Phi طراحی شده بود و در سال جاری در آزمایشگاه ملی آرگون مستقر شود. اما در اکتبر سال 2017، DOE قرارداد را بازنویسی کرد و توانایی Aurora را به بیش از یک اگزافلاپس افزایش داد و تاریخ بهره‌برداری از آن را به سال 2021 موکول کرد. یک ماه پس از این تغییر، اینتل به طور غیرمستقیم خاطر نشان کرد که تولید محصولات Knights Hill را متوقف کرده است. نکته جالب اینجاست که اینتل جایگزینی برای این پردازنده کمکی معرفی نکرده است.

به طور خلاصه، وزارت انرژی آمریکا از کاربران خواسته است تا پیشنهاد پروژه‌هایی را برای اجرای روی اولین سیستم اگزافلاپس، ارائه دهند. اساسا، آنها به دنبال پروژه‌های مبتنی بر “کلان داده” هستند که بر تجزیه و تحلیل داده‌ها و یا برخی از جنبه‌های یادگیری ماشین‌ها تمرکز می‌کنند، و همچنین در تحقیقات علمی کاربرد دارند. DOE توجه ویژه به برنامه‌های کاربردی دارد که در برگیرنده «همگرایی شبیه‌سازی، داده‌ها و یادگیری» هستند. 10 پروژه منتخب حدود 3 ماه، از زمان راه‌اندازی سیستم در نیمه دوم سال 2021 تا اعلام دسترسی عمومی برای جامعه پژوهشی در سال 2022، می‌توانند از این ابرارایانه استفاده کنند.