هاردهای جدید سامسونگ برای محاسبات سریع و هوش مصنوعی

samsung zssd

سامسونگ الکترونیک اولین محصول نسل Z-SSD خود، یک SSD با قدرت بالا و قابلیت رقابت با SSD‌های Optane اینتل، را به بازار عرضه کرده است.

بر اساس اخبار منتشر شده در بخش خبری وب‌سایت سامسونگ، SZ985 Z-SSD با هدف کمک به فرایندهای مبتنی بر داده (Data Intensive) برای “پیشرفته ترین کاربردها از جمله پردازش سریع برای تجزیه و تحلیل هوش مصنوعی” ارائه گردیده است.

اساسا، Z-SSD و همتای اینتلی آن، Optane،‌هاردهای SSDهای پیشرفته‌ای هستند که در یک دسته جدید با عنوان “حافظه‌ کلاس ذخیره‌ساز (storage class memory)” شناخته می‌شوند. به طور خلاصه، این حافظه به عنوان یک پل بین حافظه اصلی سریع (DRAM) و ذخیره‌سازی خارجی (دیسک سخت یا SSD‌های مبتنی بر فلش) عمل می‌کند.

حافظه کلاس ذخیره‌ساز هم به لحاظ قیمت و هم به لحاظ عملکرد بین رم و دیسک سخت قرار می‌گیرد و می‌تواند به عنوان محلی مناسب برای ذخیره “داده‌های داغ (hot data)” استفاده گردند. سامسونگ ادعا می‌کند Z-SSD را می‌توان برای کش داده‌های پرکاربرد و پردازش لاگ مورد استفاده قراد داد. همچنین به طور کلی Z-SSD برای برنامه‌های با درخواست داده بالا نظیر HPC، AI، تجزیه و تحلیل داده‌ها و اینترنت اشیا می‌تواند مفید باشد.

سامسونگ ادعا می‌کند که به کارایی خواندن تصادفی 750 هزار IOPs با تاخیر 16 میکروثانیه، دست یافته است. هر دوی این اعداد در مقایسه با درایوهای نسل اول اینتل بیان شده است که در ماه مارس سال گذشته معرفی شدند. با این حال، کارایی SZ985 در نوشتن تصادفی با عدد 170 هزار IOPs، حدود 70 درصد کندتر از آن چیزی است که با درایوهای Optane می‌توان دست یافت.

در مورد طول عمر درایور، سامسونگ، ادعای مدت دو میلیون ساعت را برای مدت زمان بین دو خرابی متوالی (MTBF) دارد. این شرکت همچنین تضمین می‌کند که تا پنج سال درایو روزانه 30 بار به طور کامل نوشته شود که در مجموع به عدد 42 پتابایت می‌رسد. باز هم، این در مقایسه با آن چیزی است که درایوهای Optane ارائه می‌دهند.