سرویس محاسبات سریع 43٪ از کل بازار HPC را دربرمی‌گیرد

در گزارش موسسه ResearchAndMarket بازار HPC شامل شرکت‌ها، راه‌کارها، موارد استفاده و برنامه‌های کاربردی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. بازار HPC از جنبه‌های متفاوتی نظیر اندازه سازمانی، نرم‌افزار و نوع سیستم، نوع سرور و محدوده قیمت و صنایع مرتبط مورد تجزیه و تحلیل واقع شده است. این گزارش همچنین بازار ادغام فن‌آوری‌های مختلف هوش مصنوعی در HPC را ارزیابی می‌کند. همچنین بازار HPC در مقیاس بسیار بزرگ، شامل تجزیه و تحلیل بر اساس اجزاء، نوع سخت افزار، نوع خدمات و صنایع مرتبط را ارزیابی می کند.

محاسبات سریع (HPC) به محاسبات با سرعت بالا اشاره دارد که ممکن است از طریق یک ابررایانه یا از طریق تکنیک‌های پردازش موازی مانند استفاده از تکنولوژی کلاستر، برای تجمیع توان پردازشی فراهم شود. HPC برای برنامه‌های کاربردی مناسب است که نیاز به محاسبه و تجزیه و تحلیل داده‌ با کارایی بالا دارند. به عنوان مثال می‌توان به تجارت با تواتر بالا، وسایل نقلیه خودبر، پزشکی فردی مبتنی بر ژنومیک، طراحی بوسیله کامپیوتر (CAD)، یادگیری عمیق و بسیاری از موارد دیگر اشاره کرد. نمونه‌های خاص شامل دینامیک سیالات محاسباتی (CFD)، شبیه‌سازی، مدل‌سازی و توموگرافی لرزه نگاری است.

قابلیت HPC اغلب برای حل مشکلات بسیار خاص برای موسسات بزرگ استفاده می شود. به عنوان مثال می‌توان به سازمانهای خدمات مالی، موسسات تحقیق و توسعه دولت، تحقیقات دانشگاهی و غیره اشاره کرد. با این حال، محاسبات ابری مبتنی بر مدل خدماتی، امکان ارائه خدمات HPC را به عنوان یک سرویس (HPCaaS) به طیف گسترده‌ای از  شرکتها و صنایع مختلف فراهم ‌می‌آورد. بنابراین ارائه خدمات محاسبات سریع، حل مجموعه گسترده‌ای از مسایل را امکان‌پذیر می‌سازد. موارد استفاده از مزایای HPC در صنایع مختلف به طور جشمگیری در حال افزایش است که بسیاری از این کاربردها از تقسیم پردازش بین پلتفرم محلی و HPCaaS بهره می‌برند.

نکات قابل توجه گزارش:

  • بازار محاسبات سریع جهانی در سال 2023 به 49.3 میلیارد دلار خواهد رسید.
  • 43% کل بازار HPC از طریق سرویس ابری HPCaaS تامین خواهد گردید.
  • خدمات مالی تا سال 2023 به عنوان بخش مهمی برای HPC ادامه خواهد یافت.
  • شبیه‌سازی، علوم زیستی و تولید، بیشترین رشد را در میان کاربردهای HPC خواهند داشت.
  • محاسبات سطح Exascale تا سال 2023 کمتر از 2.5 درصد از بازار جهانی HPC را تشکیل می‌دهند.