ابر رایانه 200 پتافلاپس چین در سال 2018

براساس یک گزارش خبری در People Daily Online، چین در حال برنامه ریزی برای راه‌اندازی ابر رایانه‌ای بسیار قدرتمند در سال جاری است که می‌تواند بالاتر از Summit، ابررایانه آمریکایی که برای وزارت انرژی ایجاد شده، قرار بگیرد. انتظار می‌رود توان اسمی این سیستم چیزی بیش از 200 پتافلاپس باشد.

این سیستم چینی به عنوان “دستگاه نمونه برای ابر رایانه جدید نسل جدید چین” شناخته شده است. این گزارش می‌گوید مرکز ابر رایانه در تیانجین در سال 2016 شروع به ساخت ابر رایانه‌ای بسیار قدرتمند با همکاری دانشگاه ملی فناوری دفاع (NUDT) کرده است.

به نظر می‌رسد که این خبر بر اساس مکالمه اخیر ژانگ تینگ، محقق مرکز ملی سوپر کامپیوتر در تیانجین منتشر شده است. در این خبر آمده است: “ابر رایانه جدید که در سال جاری راه‌اندازی خواهد شد، 200 برابر سریعتر از ابر رایانه Tianhe-1 خواهد بود و ظرفیت ذخیره‌سازی ان نیز 100 برابر بیشتر خواهد بود . Tianhe-1، اولین ابررایانه پتافلاپس در چین است که در سال 2010 راه‌اندازی شد.

ابررایانه Tianhe-1 توانسته است به توان اسمی 1/2 پتافلاپس و توان عملیاتی 563 ترافلاپس دست پیدا کند. در حال حاضر سیستم نسبتا قدیمی، Tiane-1 توسط پردازنده‌های اینتل Xeon Intel Nehalem و پردازنده‌های گرافیکی ATI Radeon قدیمی ساخته شده است. هنوز هم در تیانجین عملاتی است و با توجه به اخیر در XINHUANET.com، به بیش از 1600 مشتری خدمت رسانی می‌کند. از جمله زمینه‌های کاربردی این سیستم به اکتشاف نفت، تولید تجهیزات پیشرفته پزشکی بیولوژیکی و طراحی انیمیشن، اشاره شده است. Tianhe-1A، سیستم دیگری در همان مرکز، دارای توان اسمی 4/7پتافلاپس است.

ژانگ گفته است: “Tianhe-1، که هر روز بیش از 1400 عملیات انجام می‌دهد، با ظرفیت کامل کار می‌کند. حال ما به یک ابرکامپیوتر نسل جدید نیاز داریم تا جایگزین آن شود.”

اگر ضریب عملکرد ژانگ (200 برابر) دقیق باشد، ابر رایانه‌ای که او اشاره می‌کند توان اسمی 240 پتافلاپس را به ارمغان می‌آورد و آن را قوی ترین سیستم محاسباتی با کارایی بالا در چین و احتمالا در سراسر جهان خواهد کرد. در آخرین فهرست 500 ابررایانه برتر جهان، یکی دیگر از ابررایانه‌های چین با نام Sunway TaihuLight، قرار دارد. این سیستم دارای توان اسمی 125 پتافلاپس و توان عملیاتی 93 پتافلاپس در اجرای برنامه سنجش HPL می‌باشد و در مرکز ابررایانه ملی در ووسی نصب شده است و از ماه ژوئن 2016 در بالای فهرست 500 ابررایانه برتر قرار دارد.