آشنایی با پردازش پویانمایی، عملیات رندر بوسیله کامپیوتر

همانطور که خود می‌دانید مرحله رندرینگ یکی از سنگین‌ترین و زمان برترین مراحل تولید یک پروژه انیمیشن و جلوه های ویژه می باشد.

به این دلیل که در این مرحله محاسبات بسیار زیاد و سنگین نورپردازی و متریال باید توسط کامپیوتر انجام شود.

در بسیاری از پروژه های بزرگ ممکن است رندر هر فریم از پروژه روزها به طول بیانجامد !

فرض کنید که 2 دقیقه کار ساخته اید و می خواهید آن را با فریم ریت 24 رندر کنید. به دلیل استفاده از مدلهای بسیار زیاد و متریالها و نورهای پیچیده، رندر هر فریم از پروژه شما 1 ساعت طول می کشد. بنابراین شما با یک سیستم معمولی در یک روز کامل تنها می توانید 1 ثانیه از کار را رندر کنید و برای رندر کل پروژه به 120 روز یا 4 ماه زمان نیاز دارید !

خوب اگر بخواهید یک پروژه سینمایی که 90 دقیقه است را رندر کنید احتمالا تنها نوادگان شما میتوانند نتیجه کار شما را ببینند!

اگرچه روز به روز سخت افزارهای کامپیوتری بسیار قدرتمند تر و پیشرفته تر از دیروز می شوند، ولی نکته جالب اینجاست که سطح توقع ما هم از لحاظ کیفیت و پیچیدگی از کارهای انیمیشن و جلوه های ویژه نیز بیشتر می شود، دوستانی که در این صنعت قدیمی‌تر هستند، حتما به این مساله توجه کرده اند که اگر برای رندر یک فریم از کار در 10 سال پیش حدود 5 تا 30 دقیقه زمان نیازداشتیم، امروز با پیشرفت تکنولوژی، باز هم برای رندر یک فریم متوسط بین 5 تا 30 دقیقه زمان نیاز است، این در حالی است که سخت افزارهای امروزی شاید صد برابر از سخت افزارهای 10 سال پیش قویتر شده اند! دلیلش همین سطح توقع و بالا رفتن کیفیت می باشد. اگر سیستم خیلی قویتری داشته باشیم، به دنبال آن قدرت ریسک بیشتری داریم و دوست داریم از عناصر پیچیده تر در پروژه خود استفاده بکنیم !

خوب برای بالا بردن سرعت رندر باید یکی از راه حل های زیر را استفاده بکنیم:

  1. بهینه سازی یا Optimize کردن پروژه (پاک کردن عناصر و اطلاعات اضافی )
  2. سبک کردن پروژه از لحاظ تعداد آبجکت ها ، تعداد Polygon ها (مثلا استفاده از مدل های Low Res)
  3. سبک کردن تنظیمات مربوط به نورپردازی و رندر مثل پایین آوردن Sampling نورها ، Anti Alisasing ، سایه ها و غیره
  4. کم کردن ابعاد تصویر نهایی
  5. استفاده از برخی امکانات موتورهای رندر نظیر Bake کردن Photon ها ، استفاده از Instance ، Proxy و غیره
  6. استفاده از سخت افزار قدرتمند برای رندر
  7. استفاده از قابلیت LOD یا Level of Detail

خوب مسلما برخی از روش های بالا را نمی توان در همه پروژه ها استفاده کرد، مثلا اگر بخواهید پروژه ای را با جزییات خیلی بالا  بسازید ، دیگر نمی توانید تعداد Polygon های مدلها را کم کنید، و یا اگر قرار است خروجی شما Full HD باشد، دیگر نمی‌توانید ابعاد تصویر را تغییر دهید، بنابراین شاید تنها راه حل استفاده از سخت افزارهای قدرتمند باشد.

شرکت هوشمند آرنا سورین تجربه بسیار خوبی در ارائه راه‌کارهای متناسب برای اجرای رندر و انیمیشن شما دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

اما تهیه و استفاده از سخت افزار قدرتمند نیازمند پرداخت هزینه بسیار زیادی می باشد، همچنین حتی با پیشرفت علم و وارد شدن سخت افزارهای بسیار قدرتمندی که شاید ویژگی ها و سرعت آنها قبلا یک آرزو بوده، به بازار، باز هم رندر کردن پروژه ها زمان بسیار زیادی را لازم دارد. شرکت هوشمند آرنا سورین با توجه به آزمایش های انجام شده بروی قطعات و بهره گیری از قوانین و آموخته‌های خود، سریعترین و مقرون به صرفه ترین سیستم های مورد نیاز نرم افزارهای رندرینگ را طراحی کرده است. شما می‌توانید به منظور انتخاب سخت افزار مناسب برای عملیات رندر خود با کارشناسان شرکت هوشمند آرنا سورین تماس بگیرید. این سیستم ها بر اساس نوع کاربری آنها به دسته های زیر تقسیم خواهند شد:

سیستم های مخصوص رندرینگ تک فریم و انیمیشن های کوچک ویژه معماران و طراحان دکوراسیون داخلی و خارجی، مدلسازان، شبیه سازان رایانه ای و پردازش تصویر :

این دسته از سیستم ها برای آن دسته از مهندسان معمار و طراح تهیه شده است که نیاز به رندر (Render) های تک فریم داشته و سرعت تست رندر (Render) آنها می بایست بالا باشد. این دسته از سیستم ها دارای شرایط خاصی می باشد که تکرار عملیات رندر (Render) و تصحیح را بسیار آسان و سریع نموده تا بهترین نتیجه بدست آید .

سیستم های حرفه ای رندرینگ و شبیه سازی :

این دسته از سیستم ها انحصارا برای آندسته از مهندسان و طراحانی آماده شده است که فقط تمرکز خود را بروی رندر پروژه های حجیم قرار داده اند و از پارامترهای Global Illuminations, Caustics , Ray Casting, Radiosity, Ray Tracing و یا Scan-Line   Rendering   با کیفیت تصویری بالا بهره خواهند برد .

سیستم های مخصوص برای ساخت انیمیشن، جلوه های ویژه و فیلم :

این دسته از سیستم های برای آندسته از عزیزانی تهیه شده است که علاوه بر فعالیت های سیستم های حرفه ای رندرینگ و شبیه سازی، تهیه تصاویر متحرک ( انیمیشن ) در مد کارتون و یا واقعی (Real) را در برنامه کاری خود قرار داده اند. این دسته از سیستم‌های شامل ایستگاه‌های کاری (WorkStation) و گره‌های رندر (Render Node) و سرورهای رندر (Render Server)  می باشد .

سیستم های مخصوص انیمیشن و رندر (Render) برای شرکت ها و سازمان ها :

راه کار شرکت هوشمند ارنا سورین برای آندسته از شرکت ها که دارای پرسنل متعدد بوده و نیاز به سیستم های بیشتری برای رندرینگ و کار با مدلهای سه بعدی سنگین دارند و همچنین قیمت مناسب سیستم ها در اولیت خرید آنها می باشد استفاده از سیستم های Client / Server Rendering   بر پایه Node و XPD   می باشد .

سیستم های پردازش گرافیکی GPGPU & GPU Computing

راه کار شرکت هوشمند آرنا سورین برای پردازش های موازی بر اساس پردازنده گرافیکی یا همانGPU Computing  و یا پردازش های موازی در زمینه شبیه سازی و محاسبات که به آن GPGPU یا  General-purpose computing on graphics processing units   گفته می‌شود، استفاده از سیستم های پردازشی GPU   در عملیات رندرینگ می باشد که به شما قابلیت Live render یا رندر به صورت زنده را اعطا می‌کند. در صورت استفاده از توان پردازشی پردازنده‌های گرافیکی برای عملیات رندرینگ، پردازنده مرکزی در زمان رندر آزاد می‌ماند و انیماتور می‌تواند با وجود عملیات رندرینگ بر روی کامپیوتر خودش، آزادانه به کار طراحی خود ادامه دهد.

سیستم های فوق سریع Render Farm

پيشرفت توان پردازش رايانه‌ها کمک‌هاي بزرگي در راستاي تحقق تصورات و خلاقيت‌هاي بصري داشته، اما بال پرواز خيال انسان هميشه گامي جلوتر از توان معمول رايانه‌ها طلب کرده است. يکي از چالش‌هاي اصلي استوديوهاي مختلف پويانمايي و جلوه‌هاي ويژه فراهم آوردن توان پردازش كافي براي نياز رو به رشد هنرمندان اين عرصه بوده و مي‌باشد. راه‌حل اين مشکل، تقسيم کار بين چندين رايانه و انجام پردازش به صورت همزمان و موازي است. به عنوان مثال، در مجموعه سه‌گانة «ارباب حلقه‌ها» 3200 پردازنده به صورت موازي به مدت بيش از 6 سال به کار گرفته شد تا ساخت اين فيلم امکان‌پذير شود. درباره رندرفارم بیشتر بدانید >>>

خدمات ما در پردازش پویانمایی، عملیات رندر بوسیله کامپیوتر و رندرفارم Render Farm:

با توجه به تنوع کاربردها در هنر گرافیک، شرکت هوشمند آرنا سورین آماده طراحی و پیاده‌سازی سیستم کامپیوتری متناسب با کاربرد گرافیکی شما را دارد.

    • ارائه مشاوره و راه‌حل برای تسريع در اجرای برنامه‌های كاربردی گرافیکی نظیر 3dsMAX, MAYA, Autocad
    • ارائه طرح و پیاده‌سازی سیستم‌های قدرتمند (سخت‌افزاری/نرم‌افزاری) براي نرم‌افزارهای رندر مختلف
    • طراحی و پياده‌سازی سيستم‌های قدرتمند رندرفارم Renderfarm
  • نصب و راه‌اندازی نرم‌افزار‌های کاربردی روی سیستم‌های رندرفارم
  • مشاوره در زمينه انتخاب سیستم مناسب برای عملیات رندرینگ مبتنی بر تکنولوژی روز دنیا
  • ارائه دوره‌های آموزشی كوتاه‌ مدت و بلندمدت در زمينه رندرفارم و عملیات رندرینگ
  • سیستم های مخصوص رندرینگ تک فریم و انیمیشن های کوچک ویژه معماران و طراحان دکوراسیون داخلی و خارجی، مدلسازان، شبیه سازان رایانه ای و پردازش تصویر
  • سیستم های حرفه ای رندرینگ و شبیه سازی
  • سیستم های مخصوص برای ساخت انیمیشن، جلوه های ویژه و فیلم
  • سیستم های مخصوص انیمیشن و رندر (Render) برای شرکت ها و سازمان ها
  • سیستم های پردازش گرافیکی GPGPU & GPU Computing
  • سیستم های فوق سریع رندرفارم Render Farm